• Eva

Neen, yoga verwijdert narcisten niet uit je leven, maar...

Yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie, ... Ze lossen inderdaad je problemen niet op. Maar wat doen ze dan wel?




Eerlijk, ik werd er woest van, toen ik aan mijn heling van narcistisch misbruik moest beginnen. "Eva, doe yoga." Ik kreeg het te horen van artsen en psychologen. Ze begrepen me niet! Hoe konden die nu niet inzien, dat op een matje gaan zitten puffen, en de "zonnegroet" brengen, ABSOLUUT mijn miserie niet ging oplossen. Oh, wat was ik kwaad. Ze hadden me net zo goed kunnen aanraden om 3x daags een rondje rond een roze eenhoorn te dansen met bloemetjes in mijn haar.


Maar toen ging ik zelf opleidingen volgen. Ik wou begrijpen wat mij, mijn lichaam, mijn geest, mijn emoties, ... overkomen was. Ik volgde opleidingen specifiek rond relationeel, langdurig, meervoudig en complex trauma. Ik heb er zo meerdere gevolgd. En het gekke was, vanuit alle verschillende hoeken kwamen gelijkaardige inzichten: yoga, meditatie, mindfulness, ... het zijn intussen "evidence based" behandelmethodes. Wetenschappelijk onderzoek heeft hun werking bewezen.

Met chakra's moest niemand bij mij aankloppen, maar wetenschappelijke inzichten, die kon ik niet zomaar van tafel gooien. Dus ik gaf het allemaal een kans. Ik ging nog meer opleidingen volgen, rond mindfulness, trauma-informed yoga, ademhalingstechnieken, technieken om je staat mee te reguleren, ... en verhip, wie had dat gedacht, mijn toestand verbeterde zienderogen.

Het was een openbaring. En eigenlijk is het bijzonder logisch en zelfs biologisch, achteraf gezien. Ik was in een zo danige slechte emotionele staat, dat ik enkel nog zwart-wit kon denken. Wat ik deed moest "alles oplossen" of het "bracht niets op".

Wat heel menselijk is, gezien de toestand waarin ik was, en heel normaal. Maar ook dàt heb ik geleerd in mijn opleidingen rond trauma. Trauma is een normale biologische reactie van het lichaam, niet enkel van de geest, wanneer het de stress waar het mee te maken heeft, niet meer kan verwerken. Zo simpel is het. En tegelijk zo ingewikkeld, want trauma zit in heel je lijf. En met praten alleen, kom je er niet. In tegendeel, praten over trauma, dàt is pijnlijk, en hertraumatiserend. En je praat en denkt enkel nog zwart-wit. Ook over zaken die je echt wel kunnen helpen.


Eigenlijk is het te herleiden tot wat we allemaal nodig hebben in ons leven.

  • We hebben allemaal het gevoel nodig dat we veilig zijn, het gevoel van zekerheid.

  • We moeten aandacht kunnen geven aan en ontvangen van andere mensen.

  • We hebben een gevoel van controle nodig over wat er in ons leven gebeurt.

  • Tegelijk hebben we ook uitdagingen nodig om verveling te vermijden.

  • We hebben plezier nodig en het gevoel dat ons leven goed is.

  • We hebben een intimieme relatie (je vult zelf in hoe intiem) nodig met ten minste één ander mens.

  • We hebben het gevoel nodig dat we verbonden zijn met een gemeenschap.

  • Een gevoel van privacy en de tijd om in onze privacy na te denken over de dingen die ons bezighouden.

  • Het gevoel dat we gewaardeerd worden.

  • Alsook het gevoel van competentie in wat we doen en wat we bereikt hebben, op eender welk vlak.

  • En het gevoel dat ons leven en wat we doen, zin heeft.

Wordt aan die noden niet voldaan, dan staat onze mentale (en fysieke) gezondheid op de helling. Vandaar dat mensen het in Covid-tijden extra moeilijk hebben, want veel van die noden staan vandaag de dag extra onder druk.


Zijn we slachtoffers van omstandigheden?

Deels, volgens mij. Op de een of andere manier hebben we een narcist in ons leven (gehad) die sporen nagelaten heeft. Dat zijn omstandigheden buiten onze controle.

Maar daar stopt het niet. Nog iets wat ik vroeger niet wou inzien, in mijn alles-of-niets-denkwijze, maar hoe we reageren op wat we meemaken heeft wél een verschil.

Misschien een klein verschil, maar zelf een klein verschil heeft impact.


Zelf aan je welzijn werken


Eerst en vooral, laat het idee varen dat er één magische oplossing is die àl je problemen ineens zal oplossen. Dat is zwart-wit denken en dat helpt je geen stap verder. "Waarom zou ik dit of dat doen? Dat lost (al...) mijn problemen niet op! Zo wat "cat-cows" doen in een onnozel pakje op een roze matje, moet dat mijn problemen oplossen?!" Wat dachten ze wel...


Eigenlijk was het eerder: wat wist ik allemaal niet...


“Only fools and dead men don't change their minds. Fools won't and dead men can't.” - John H. Patterson

Ademhalingstechnieken lossen inderdaad geen externe problemen op. En elke dag ontspannen, betaalt je advocatenkosten niet. En yoga maakt je ex of je moeder of je baas niet minder narcistisch.


Maar die dingen zorgen er wel voor dat jij gezond genoeg bent (of wordt) om dat zélf aan te kunnen. En ze kunnen een verrassend en niet te voorzien rimpeleffect hebben, alsof je een steentje in een vijver gooit.


Door dergelijke zaken aan te leren, in een veilige omgeving, krijg je het volgende:

  • Je staat beter opmerken. "Wat ervaart mijn lichaam? Wat probeert het me te zeggen?" En met oefening, kan je leren om de staat van je lichaam te controleren, in de plaats van omgekeerd!

  • Je in het algemeen beter voelen.

  • Verder kunnen denken en in een bredere context.

  • De mentale mogelijkheden hebben om grote problemen op te delen in kleinere, zodat ze behapbaar zijn. Je kan een olifant opeten! Als je hem in stukjes doet.

  • Beter worden in probleemoplossen, zodat je weer een gevoel van controle krijgt en hoop.

  • Creatiever en helderer nadenken en verwoorden wat je denkt.

  • Een beter immuunsysteem omdat je lichaam niet voortdurend in fight-flight-freeze modus zit.

  • Minder spierpijnen en andere fysieke klachten.

  • Meer rust en tegelijk meer energie.

  • Zelfregulatie van je emoties en je staat, zodat je er (ooit) wel of beter kan over praten.

Wanneer we ontspannen zijn, voelen we ons veiliger, en eigenlijk draait alles in ons leven, ook neurobiologisch, rond dat gevoel van veiligheid. En veiligheid begint bij onszelf en in ons eigen lichaam. Stephen Porges' polyvagaaltheorie is intussen voldoende bekend en het is een ware oogopener. Ik nodig je uit om het document achter de link eens op je gemak te lezen. Veiligheid moet je ook vinden bij anderen. Het is de basis van helen.

Voelen, niet alleen weten, dat de persoon waar je bij bent, je geen pijn zal doen, of dat nu je partner, je moeder of je coach is. Dankbaarheid is nog zo een simpele dagelijke oefening die, als we er een routine van maken, een zeer krachtig instrument is. Het is moeilijk wanneer je midden een hoogconflictscheiding zit, ik weet het, maar toch is het moeite waard om het elke dag te doen. Dankbaarheid geeft aandacht aan positieve aspecten in je leven. En wat je aandacht geeft, groeit.

Studies hebben aangetoond dat dagelijks benoemen waarvoor je dankbaar bent, je alertheid (nuttig in de rechtszaal, bij de bemiddelaar, bij de hulpverlener, ...), je enthousiasme, je optimisme en je energie vergroot. En dat het je depressieve gevoelens vermindert, je meer aanzet tot bewegen (nog zoiets dat een mens deugd doet!) en je helpt om je doelen te bereiken.


Dus, als natuurlijke scepticus tegenover alles wat esoterisch en wollig is, heb ik X jaren geleden zelf moeten toegeven dat mijn wantrouwen ongegrond was en enkel gebaseerd op het imago van yoga en mindfulness. Ik kende er niets van! En ik geef dat met plezier toe.

En nu leer ik het zelf aan aan mijn cliënten omdat ik wéét wat het effect is van de oefeningen die ik geef. Van scepticus, naar voorzichtige beoefenaar op een (blauw, niet roze!) matje, naar coach in lichaamsgerichte oefeningen tegen stress en trauma. Qua "van gedacht veranderen", kan dat wel tellen, hé...


Veel liefs,


Eva


#mindfulness #relaxatie #stress #trauma #toxischestress #basichumanneeds #breathe #ademhalingsoefeningen #polyvagaltheory #reflectie














Elpida

Praktijkadres: Jan De Lichte 24, 9090 Melle

Gsm: +32 472 06 80 24

eva.verween@elpida.be

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • Elpida's Abuse Recovery Playlist
  • YouTube Social Icon

© Elpida & Eva Verween - Alle rechten voorbehouden.

Ontvang het gratis ebook
"Minicursus - kom los van
narcisme in 7 stappen"
en Mis Geen Enkele update